Σκοπός ιστολογίου

Για να προβάλουμε αυτά που μας παραδόθηκαν, να θυμόμαστε αυτούς που μας τα παράδωσαν, να μην ξεχνιόμαστε, να επικοινωνούμε και να μη χανόμαστε.....

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

Παλιά κρητικά αινίγματα

 


Χίλιοι, μύριοι καλογέροι σ' ένα ράσο τυλιμένοι.
Τι είναι;    Το ρόγδι

Έχω ένα βαρελάκι κι έχει δυό λογιώ κρασάκι.
Τι είναι;    Το αυγό

Μακρύς-μακρύς καλόγερος και κατουρεί τ' ατζά ντου.
Τι είναι;    Η κουτσουνάρα!
(ατζά = πόδια)

Μακρύς-μακρύς καλόγερος και πίτα η κεφαλή ντου κι από 'να μίλι κι από δυό γροικάται η φωνή ντου.
Τι είναι;   Το ντουφέκι

Όλη τη μέρα κούτσουρος και κάθε αργά τρουλίδα και τ' αποξημερώματα τουλούπα στη θυρίδα.
Τι είναι;    Ο λαγός!
(κούτσουρος=ακίνητος, τρουλίδα=ξύπνιος, τουλούπα=κουβάρι)

Ένα πιατάκι βούτυρο όλο τον κόσμο πιάνει.
Τι είναι;    Ο ήλιος!

Τέσσερα τάκα-τάκα και δύο ντιντιρέ κι ένα ξιπαστηράκι, για πες μου τι 'ναι βρέ;
Τι είναι;    Ο γάϊδαρος!
(τάκα-τάκα=τα πόδια, ντιντιρέ=τα αυτιά, ξιπαστηράκι= η ουρά)

Από κάτω μου τη βγάνω και του φίλου μου τη δίνω.
Τι είναι;   Η καρέκλα!

Δάσκαλέ μου αγαθέ, ήδειράς με κι ήφυγά σου. Στο δρόμο που επήγαινα, βλέπω ένα θηρίο κι είχενε: πέντε κεφαλές, τέσσερεις αναπνοές, με χέρια-πόδια είκοσι και νύχια εκατό.
Τι είναι;     Ένας πεθαμένος που τον κουβαλούν 4 άτομα